MX01_20170813140711.jpg

Förtydligande kring Malmöfestivalens dryckesutbud

Det har kommit många frågor om Malmöfestivalens påstådda förbud mot multinationella dryckesföretag, därför kommer här ett förtydligande.

Som miljödiplomerad festival har vi under flera år ställt krav som våra mat- och marknadsförsäljare måste uppfylla för att få vara en del av Malmöfestivalen. Det gäller t.ex. förbud mot försäljning av stilla vatten på burk och petflaska, att mjölk, socker, kaffe och te måste vara ekologiskt eller fairtrade, att allt engångsmaterial ska vara komposterbart, rengöringsprodukter miljövänliga, ägg och kyckling ekologiskt m.m.

Malmöfestivalen är i ständig förändring och varje år tittar vi på hur vi kan utveckla oss för att våra besökare ska få en så bra festivalupplevelse som möjligt. I år har vi fokuserat på dryck som är svensk/lokalproducerad och därför valt att prioritera läskedryck producerad av lokala, mindre aktörer. Det gör vi som ett test under årets festival. Merparten av alla försäljare har uttryckt sig positiva till initiativet. Om försöket faller väl ut kan det bli ett permanent krav under kommande festivaler.

Vi understryker att testet alltså endast gäller läsk. Det är fritt fram för våra mat- och marknadsförsäljare att sälja produkter ur t.ex. Coca Colas och Pepsis sortiment så länge det inte rör sig om just läskedryck. Några aktörer säljer t.ex. Bonaqua som är ett Coca Cola-varumärke. Vi förbjuder alltså inte multinationella dryckesföretag att vara en del av Malmöfestivalen.

Mer nyheter